13 november 2016

Een kijkje in de keuken bij KNIP

Een tijdje geleden ben ik met Soets deelnemer geworden van KNIP Professional.
Dit programma is opgezet speciaal voor vakspecialisten zoals lesgroepen, modevakscholen en detailhandel zoals stoffen- en handwerkwinkels.

Slim natuurlijk, wie weten er nu beter wat er leeft onder hen die graag zelf hun mode en die van hun gezin maken? En daarom nodigde de KNIP redactie ons uit voor een bijeenkomst op hun kantoor in het pand van Newskoolmedia in Amsterdam. Bij binnenkomst lag de feest editie van al voor ons klaar.



Hoofdredacteur Peggy Weijergang liet ons de trends voor het komende seizoen zien. Warme stoffen in mooie structuren. Bijvoorbeeld diep chocoladebruin en aubergine met een frambozen-zweem en petrol neigend naar het blauw. En met een twist gecombineerd met oranjes of kerrie-geel.

Ik vond het erg belangrijk om onze ervaringen vanuit de cursussen te delen met de redactie. We zijn over veel dingen tevreden: leuke actuele en om te maken uitdagende modellen.

Waar we minder blij mee zijn is hoe KNIP het lukt iets wat betrekkelijk eenvoudig is razend ingewikkeld te maken. Een voorbeeld? KNIP heeft besloten niet meer te spreken over zijnaden of schoudernaden maar over lijn A die aan lijn B moet worden vastgezet. En dan moet je in de beschrijving op het plaatje na gaan zoeken wat in vredesnaam lijn A is en waar die aan vast moet. Peggy vertelden ons dat dit een bewuste keuze is geweest op advies van een taalbureau dat getracht heeft het leven voor ons als makers zo makkelijk mogelijk te maken. Unaniem konden we aangeven dat dit voor ons als doorgewinterde makers al niet te volgen is, laat staan voor cursisten. Dit advies is ter harte genomen en zo hopen we dat we in volgende edities weer terug gaan naar het benoemen van de naden.

We konden nog meer adviezen en verbeterpunten delen.
  • Te veel lijntjes op 1 blad. Door KNIP onderkent, inherent aan de grote hoeveelheid modellen en de grote maatrange. Minder lijntjes op een blad betekent meer bladen en daardoor een dikker magazine en hogere productie- en verzendkosten en dus een hogere verkoopprijs.
  • Al dan niet moeten bijtekenen van naadwaarde bij zelf te tekenen modellen in de instructie van het model opnemen ipv. in de algemene katern.
  • Suggesties voor bruidsmode of moeder-van-de-bruid, zit in de pijplijn.
  • Idee├źn voor uitbreiding van het online-aanbod. Niet basis naailessen maar juist de bijzondere bewerkingstechnieken. Bijvoorbeeld hoe je een te nette zelfgemaakte jeans een ruiger of gewassen look geeft.
  • etc..
En kennen jullie KNIPgirls?
De jongste generatie zelfmakers staat alweer op, sommigen niet ouder dan een jaar of 8. Voor hen heeft de redactie via KNIPgirls op YouTube en Instagram online content. Er zijn 8 jonge meiden die zelf instructiefilms maken, gewoon met hun mobieltje. Ze editen deze ook zelf en op deze manier richten ze zich rechtstreeks op de jongste doelgroep, onze kinderen. Superleuk!

Wat we nog missen is aanbod specifiek voor de oudere tieners en begin twintigers. Voor hen zoeken we aanbod dat direct (online) beschikbaar is en snel te maken is. Zodat ze mee kunnen gaan in de elkaar snel opvolgende modetrends en hier hun eigen stempel op kunnen drukken.

Een erg leuke inspirerende ochtend. Ik snap nu beter waarom sommigen dingen zijn zoals ze zijn. Ik ben verrast door de openheid van de redactie, van hoe ze openstaan voor suggesties direct bereid zijn deze door te voeren mits praktisch haalbaar.

KNIP, bedankt voor jullie uitnodiging en graag tot de volgende keer.